Można głosować (do 28 września)

sadeczanin.info; 18/09/2022

Nowa siedziba Instytutu Ekonomicznego Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej przy ul. al. Wolności 83 w Nowym Sączu robi wrażenie. To wspaniały nowoczesny budynek, który za dosłownie kilkanaście dni zapełni się studentami oraz wykładowcami. Obiekt ten znalazł się w finale prestiżowego Ogólnopolskiego Konkursu Otwartego Modernizacja Roku & Budowa XXI wieku.

Można głosować na ten obiekt

Nowy budynek Instytutu Ekonomicznego jeszcze Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu zakwalifikował się do finału tego ogólnopolskiego konkursu. Jest to 26. jego edycja. Ogólnopolski Otwarty Konkurs Modernizacja Roku & Budowa XXI wieku organizowany jest od 1996 roku. Konkurs ten, jak można przeczytać na konkursowej stronie jest inicjatywą wytyczającą nowe trendy w budownictwie, promującą najlepsze modernizacje i budowy. W konkursie nagradzani są inwestorzy, projektanci i wykonawcy za konkretną realizację, jako wspólne dzieło wszystkich trzech podmiotów.

Cel konkursu

Celem tego konkursu jest wyłonienie przedsięwzięć budowlanych: modernizacji oraz nowych obiektów, ukończonych do I kwartału 2022 r., wyróżniających się szczególnymi walorami jakościowymi, funkcjonalnymi, urbanistycznymi i estetycznymi. Konkurs promuje funkcjonalność modernizowanych i przebudowywanych obiektów i budowli, nowoczesność technologii i rozwiązań projektowych, stosowanie nowych technik, nowoczesnych, efektownych urządzeń, wysoką jakość wykonawstwa robót budowlanych i konserwatorskich, efekty ekologiczne, a w przypadku obiektów zabytkowych dbałość o architekturę i ochronę dziedzictwa kulturowego.

Do konkursu można zgłaszać nowe obiekty i te, które zostały zmodernizowane. Organizatorem konkursu jest Stowarzyszenie Ochrony Narodowego Dziedzictwa Materialnego. Kategorii jest kilkanaście. Instytut Ekonomiczny PWSZ w Nowym Sączu został zgłoszony w kategorii obiekty szkolnictwa.  Nowa siedziba instytutu znalazła się w finale konkursu.

Jak można głosować?

Można głosować na ten nowoczesny obiekt: https://www.modernizacjaroku.org.pl/pl/strona-glowna

Najważniejsze zasady:

  • Można oddać jeden głos dziennie z jednego adresu e-mail na obiekt w województwie
  • Po podaniu adresu e-mail, imienia i nazwiska na adres e-mail przyjdzie link do potwierdzenia głosu
  • Głosy aktualizują się co godzinę.

Przypomnijmy…

Budowa Instytutu Ekonomicznego PWSZ w Nowym Sączu ruszyła w listopadzie 2020 roku i kilka miesięcy temu została ukończona. Budynek robi ogromne wrażenie. Ma bardzo nowoczesną bryłę i mnóstwo przeszkleń. Zostały w nim zamontowane duże okna, pięknie prezentują się również sale.

Budynek Instytutu Ekonomicznego został uroczyście otwarty w czerwcu br. Na otwarciu obecny był Przemysław Czarnek, minister edukacji i nauki. Podczas swojej wizyty potwierdził on, że sądecka uczelnia od października br. będzie Akademią Nauk Stosowanych.

Kto budował, kto projektował?

Warto przypomnieć, że inwestorem tego budynku była Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu, wykonawcą – firma Ersbet z Nowego Sącza. Projekt przygotowało Dresler Studio Architektura i Urbanistyka Sp z o.o.k. Kraków.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., fot. MP, źródło: www. modernizacjaroku.org.plBudynek z czterema kondygnacjami nadziemnymi i jedna kondygnacja podziemna. W części podziemnej zlokalizowano garaż i pomieszczenia techniczne, archiwa. Wjazd do garażu

https://sadeczanin.info/wiadomosci/nowa-siedziba-instytutu-ekonomicznego-pwsz-w-nowym-saczu-w-finale-prestizowego-konkursu

  • Wydział lekarski od przyszłego roku akademickiego? Jest zielone światło; www.ntvsadecka.pl
  • W budynku dawnego sądeckiego szpitala będą studiować przyszli lekarze; www.radiokrakow.pl

Wydział lekarski od przyszłego roku akademickiego? Jest zielone światło.

www.ntvsadecka.pl, 8 września 2022

Kierunek lekarski w Nowym Sączu może ruszyć już od przyszłego roku akademickiego. To informacja, którą podał na konferencji prasowej poseł Patryk Wicher. Kierunek ma powstać w PWSZ a od października Akademii Nauk Stosowanych.

Na otwarcie kierunku jest wstępna zgoda ministerstwa nauki i zdrowia, a sądecka uczelnia jest w trakcie pisania wniosku.

Temat doposażenia sądeckiego szpitala, aby mógł być miejscem praktyk oraz pozyskania dodatkowej kadry lekarskiej z tytułami naukowymi był tematem spotkania Rady Społecznej Szpitala. Jeśli kierunek uda się uruchomić, to będzie się na nim kształciło 60 studentów rocznie.

Szczegóły w materiale filmowym.

https://www.ntvsadecka.pl/2022/09/08/wydzial-lekarski-od-przyszlego-roku-akademickiego-jest-zielone-swiatlo/

 

W budynku dawnego sądeckiego szpitala będą studiować przyszli lekarze

www.radiokrakow.pl, Sławomir Wrona 2022.09.07

Starania o uruchomienie kierunku lekarskiego w sądeckiej PWSZ dopiero trwają, ale wiadomo już, gdzie będzie miał swoją siedzibę. Władze województwa zadeklarowały, że gotowe są przekazać na ten cel teren i kilka obiektów w Dąbrowej koło Nowego Sącza. Przed laty mieścił się w nich oddział zakaźny sądeckiego szpitala.

Sądecki poseł PiS Patryk Wicher podkreśla, że kształcenie lekarzy w tym miejscu byłoby zgodne z wolą dawnych właścicieli, którzy oddali teren pod działalność publiczną:

- Pan marszałek zdecydował, że przekaże cały teren w Dąbrowej na potrzeby Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, ale także szpitala w Nowym Sączu, żeby wybudować tam, oczywiście z biegiem czasu, nie w pierwszym czy drugim roku, bo potrzebne są środki unijne, trzeba to wszystko zaplanować, ale będziemy się starać tam wybudować nowy Wydział Lekarski. Przypominam, że w testamencie ta osoba, która darowała dla szpitala tę przestrzeń, zastrzegła sobie, że ma tam odbywać się działalność medyczna szpitalna.

Poseł Wicher poinformował dziś również, że w ostatnich tygodniach udało się niemal w całości skompletować kadrę dla nowego kierunku sądeckiej uczelni. Trwają również uzgodnienia i przygotowania do przemianowania szpitali w Nowym Sączu i Krynicy w kliniki.

https://www.radiokrakow.pl/aktualnosci/nowy-sacz/w-budynku-dawnego-sadeckiego-szpitala-beda-studiowac-przyszli-lekarze

Część ekspertów widzi jednak problem

gazetakrakowska.pl; Dorota Stec-Fus, 8 września 2022

Od nowego roku akademickiego przyszli lekarze zaczną się kształcić w Częstochowie, natomiast o zgodę na uruchomienie kierunku lekarskiego występuje PWSZ w Nowym Sączu. Jednak eksperci biją na alarm i ostrzegają, że uruchamianie studiów lekarskich na uczelniach niemedycznych, z dala od ośrodków uniwersyteckich i szpitali klinicznych doprowadzi to drastycznego obniżenia poziomu kształcenia a tym samym zagrozi bezpieczeństwu pacjenta. Z kolei Urszula Cisoń-Apanasewicz z PWSZ w Nowym Sączu zauważa, że nie wszystkich zdolnych, młodych ludzi stać na studiowanie medycyny w dużym mieście. - Gdyby nie oferta edukacyjna uczelni w mniejszych miastach, ich talenty zostałyby zmarnowane - dodaje Cisoń-Apanasewicz.

Minister Niedzielski o trudnym czasie pandemii i rodzinie

Przez wieki medycy pobierali nauki na uniwersytetach medycznych, w dużych miastach gwarantujących dostęp do zaplecza klinicznego. Pogłębiający się brak lekarzy doprowadził jednak do przyjęcia regulacji, umożliwiających ich kształcenie także w uczelniach niepublicznych o charakterze akademickim. W 2016 roku Wydział Lekarski ruszył w Krakowskiej Akademii im. A.F. Modrzewskiego, rok później w Uczelni Łazarskiego w Warszawie, potem kolejne.

Covid uwidocznił skalę kryzysu

Ale dopiero pandemia koronawirusa w całej pełni uwidoczniła skalę i dramatyczne skutki kryzysu kadr medycznych. Resorty zdrowia i nauki rozpoczęły prace nad taką nowelizacją przepisów, która umożliwiłaby kształcenie lekarzy także w publicznych wyższych szkołach zawodowych, również tych w mniejszych miejscowościach. Burzliwe losy budzącej olbrzymie kontrowersje nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce zakończyły się w listopadzie 2021 ostatecznym jej przyjęciem przez parlament. „Początek końca medycyny jako nauki” „felczeryzacja medycyny” – to najłagodniejsze komentarze, padające w trakcie debaty.

- To bardzo zła decyzja, wynikające z braku znajomości barier, które trzeba pokonać chcąc rozpocząć odpowiedzialne kształcenie lekarzy. Bezwarunkowo musi ono być oparte o szpitale kliniczne, a tych w miastach powiatowych nie ma - mówi dr Jerzy Gryglewicz, ekspert rynku medycznego i podkreśla, że uruchomianie kierunków lekarskich w uczelniach zawodowych doprowadzi do obniżenia jakości nauczania. Co zatem robić? - Należy zwiększać limity miejsc na kierunkach już istniejących i robić wszystko, co możliwe, by polscy lekarze nie emigrowali – puentuje ekspert.

Edukacji lekarzy w uczelniach niemedycznych nieprzerwanie sprzeciwia się samorząd lekarski. Na etapie procedowania noweli ustawy prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej ostrzegało, że zapowiadana zmiana obniży standardy, co będzie przede wszystkim szkodliwe dla pacjentów i ich bezpieczeństwa. -Kształcenie powinno bezwzględnie zachować charakter uniwersytecki – konkluduje NRL w stanowisku z maja b.roku. I zapowiada, że nie ustąpi w walce o wycofanie się rządu z nowych regulacji.

Brak dostępu do prosektorium

Dr Damian Patecki, odpowiedzialny w NRL za edukację podkreśla, że spełnienie wymogów, niezbędnych do edukowania lekarzy zgodnego z dzisiejszymi standardami jest niezwykle trudne. Przywołuje przykłady uczelni niemedycznych, których kierunki lekarskie uzyskały negatywną ocenę Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Uniwersytetowi Technologiczno-Humanistycznemu w Radomiu (która kształci lekarzy od 2017 roku) zarzucała ona m.in. - jak czytamy w uchwale Prezydium PKA z X 2019 r. - brak dostępu studentów do prosektorium.

Tymczasem to prosektorium właśnie, jak podkreśla Damian Patecki, jest podstawą nauki anatomii - jednego z kluczowych przedmiotów dla przyszłych medyków. Nabór kolejnych roczników wstrzymano do ub. roku, kiedy to, po dopełnieniu warunków, PKA wydała kierunkowi pozytywną ocenę. Natomiast Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie nie spełnia - jak Prezydium PKA wykazało w uchwale z 4 listopada 2021 r. - kryteriów określających kompetencje, doświadczenie, kwalifikacje i liczebność kadry, nie dysponuje też odpowiednią infrastrukturą. Jak zauważa Patecki, korespondencja UKSW z PKA trwa.
Nasz rozmówca wskazuje na przykład Hiszpanii, gdzie również uruchomiono masowe kształcenie lekarzy. Efekt? „Nadprodukcja” absolwentów i brak miejsc specjalizacyjnych dla połowy z nich, co poskutkowało zbiorową emigracją.

Kierunki lekarskie cieszą się ogromnym zainteresowaniem

W sierpniu b.r. Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie rozpoczął rejestrację na nowo utworzony kierunek lekarski. Zainteresowanie ogromne: w pierwszych dniach zgłosiło się 431 osób, tj. 7 kandydatów na miejsce. Do analogicznego kroku przymierza się Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu.

- Przygotowujemy wniosek do Ministerstwa Edukacji i Nauki o wyrażenie zgody na utworzenie jednolitych studiów magisterskich na kierunku lekarskim, który po jego rozpatrzeniu zostanie przekazany do PKA- informuje Urszula Cisoń-Apanasewicz, wicedyrektor Instytutu Zdrowia. Podkreśla, że od kilkunastu lat uczelnia kształci ratowników, pielęgniarki oraz fizjoterapeutów, dzięki czemu zdobyła już pewne doświadczenie w zakresie edukacji kadr medycznych

Teraz problemem może być pozyskanie kadry pracowników dydaktycznych i badawczo – dydaktycznych. Choć na terenie nowosądecczyzny pracuje wiele osób doświadczonych w nauczaniu na kierunkach medycznych, także w innych uczelniach, to oferowana przez jednostkę państwową gaża nie zawsze ich satysfakcjonuje.

PWSZ (od 1 października Akademia Nauk Stosowanych) na razie nie dysponuje własnym prosektorium. Na początku studenci będą korzystali z modeli anatomicznych, wirtualnego stołu anatomicznego, którym dysponuje Instytut Zdrowia, ale cześć zajęć laboratoryjnych będzie realizowana w placówce dysponującej nowoczesnym, bardzo dobrze wyposażonym prosektorium. Natomiast zajęcia kliniczne i praktyki zawodowe będą prowadzone w oparciu o bazę podmiotów leczniczych na terenie m.in. Nowego Sącza, Limanowej, Gorlic i Krynicy.

Szansa dla zdolnych z małych miast

Urszula Cisoń-Apanasewicz zaznacza, że na terenie Nowego Sącza i ościennych powiatów jest wiele zdolnej młodzieży, której nie stać na studiowanie w Krakowie i gdyby nie oferta edukacyjna uczelni, ich talenty zostałyby zmarnowane. Za uruchomieniem kierunku lekarskiego przemawia też założenie, że wykształceni „na miejscu” lekarze pozostaną na tym terenie. Dotąd bowiem Nowosądeczanie, którzy ukończyli studia medyczne w Krakowie lub innych miastach, na ogół już tam zostawali.

Wicedyrektorka nie podziela opinii o ryzyku niskiego poziomu kształcenia, prowadzonego poza ośrodkami akademickimi i szpitalami klinicznymi. - Jakość nauczania zależy przede wszystkim od tego, czy ludzie chcą się uczyć i czy nauczyciele chcą im w tym pomóc- przekonuje. Zauważa, że w Europie część uczelni medycznych znajduje się w mniejszych miejscowościach i ich absolwenci bynajmniej nie są gorzej wyedukowani.

Nad uruchomieniem kierunku lekarskiego zastanawiają się też inne szkoły zawodowe. Jedną z nich jest Uczelnia Państwowa im. Jana Grodka w Sanoku. Jak nam powiedziała jej prorektor Elżbieta Cipora, na razie przygląda się doświadczeniom innych jednostek.

https://gazetakrakowska.pl/lekarze-studiujacy-na-prowincji-maja-byc-lekiem-na-kryzys-niedoboru-medykow-czesc-ekspertow-widzi-jednak-problem/ar/c1-16828363

miastoNS.pl, 2022-09-05

Sądeczanin Zbigniew Małek uzyskał kwalifikacje Trenera Edukatora Polskiego Związku Piłki Nożnej uprawniające do prowadzenia szkoleń UEFA A, B i C. Małek jest jedynym trenerem piłkarskim posiadającym takie uprawnienia w Małopolsce (poza m. Kraków). Zbigniew Małek jest wykładowcą PWSZ w Nowym Sączu, dyrektorem Katolickiej Szkoły Podstawowej w Nowym Sączu. Jako trener i prezes realizuje się w Akademickim Związku Sportowym przy PWSZ Nowy Sącz. Gratulujemy!

– Pragnę podzielić się informacją, że w środę (31 sierpnia) w Szkole Trenerów PZPN w Białej Podlaskiej zrobiłem kolejny krok w karierze trenerskiej. Uzyskałem kwalifikacje Trenera Edukatora, uprawniające mnie do prowadzenia szkolenia na kursach trenerskich UEFA C, UEFA B i UEFA A. Sukces jest tym większy, że jestem jedynym edukatorem w Małopolsce z poza Krakowa. Dziękuję wszystkim, którzy mnie wspierali i wierzyli we mnie – poinformował Zbigniew Małek.

https://miastons.pl/sport/sadeczanin-zbigniew-malek-z-uprawnieniami-trenerskimi-uefa/

Zarządzanie i inżynieria produkcji

sadeczanin.info, 02/09/2022

Zarządzanie i inżynieria produkcji to kierunek studiów o profilu praktycznym w Instytucie Technicznym Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu. Warto zauważyć, że studenci rozpoczynający kształcenie od 1 października 2022 roku będą już uczyć się w Akademii Nauk Stosowanych w Nowym Sączu, ponieważ Uczelnia właśnie wtedy zmienia oficjalnie nazwę.

Już od ponad 20 lat na pierwszym stopniu studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji kształceni są inżynierowie, a ich kwalifikacje dostosowane są do zapotrzebowanie przemysłu – przede wszystkim lokalnego.

Oprócz zakładów przemysłowych absolwenci znajdują zatrudnienie w przedsiębiorstwach projektowych, konsultacyjnych czy doradczych, komunalnych oraz w administracji samorządowej. Są oni również przygotowani do organizowania i do samodzielnego prowadzenia własnych firm. Tak uniwersalne kwalifikacje absolwenci ZiP uzyskują dzięki odpowiedniemu programowi studiów, dostosowanemu do wymagań przemysłu.

Przedsiębiorstwa, z którymi współpracuje Instytut Techniczny, przyjmują na praktyki studentów, oceniają ich wiedzę i na bieżąco przekazują swoje uwagi nauczycielom akademickim. Dzięki temu można doskonalić programy kształcenia i podnosić poziom kształcenia praktycznego.

Duży wpływ ma także stałe unowocześnianie zaplecza  laboratoryjnego, np. niedawny zakup elektronowego mikroskopu skaningowego do badania struktury materiałów. Tym samym wykładowcy Instytutu Technicznego są w stanie przekazać studentom niezbędną wiedzę teoretyczną i praktyczną, którą później racjonalnie wykorzystują w pracy zawodowej.

W procesie kształcenia studenci poznają metody i systemy komputerowe, stosowane w projektowaniu maszyn, urządzeń czy procesów technologicznych oraz w organizacji produkcji. 

Studenci ZiP swoją wiedzę zdobytą podczas wykładów, ćwiczeń i zajęć laboratoryjnych mogą zweryfikować podczas praktyk, które odbywają w różnych zakładach przemysłowych. Odbycie 6-cio miesięcznej studenckiej praktyki zawodowej stwarza możliwość kontaktu z autentycznym środowiskiem przemysłowym oraz umożliwia praktyczną weryfikację wiedzy teoretycznej, a w wielu przypadkach prowadzi do podjęcia pracy dyplomowej o tematyce interesującej dla danego zakładu, w którym student odbywa praktykę. W konsekwencji często absolwenci podejmują w tym zakładzie pracę zawodową po ukończeniu studiów.

Podczas studiów studenci ZiP mają także możliwość rozwoju naukowego poprzez udział w pracach Koła Naukowego „Ekologus” oraz przez publikowanie artykułów naukowych wraz z promotorami prac dyplomowych w czasopiśmie Instytutu Technicznego (Journal of Engineering, Energy and Informatics), czy też prezentacji swoich osiągnięć podczas konferencji naukowych. Jest to możliwe również dzięki temu, że badania związane z pracami dyplomowymi są realizowane w laboratoriach Instytutu Technicznego, które wyposażone są w wysokiej klasy sprzęt badawczy.

Absolwenci w pracy zawodowej odnoszą wszechstronne sukcesy w zakresie projektowania maszyn i urządzeń, organizacji ich produkcji oraz współpracy krajowej i zagranicznej. Podnoszą również oni swoje kwalifikacje zawodowe przez uczestnictwo w specjalistycznych kursach, studiach podyplomowych czy studiach doktoranckich. Dzięki temu zajmują z powodzeniem wysokie stanowiska techniczne i organizacyjne  w przedsiębiorstwach przemysłowych.

Dotychczas studia na pierwszym stopniu kierunku  ZiP  ukończyło 1770 osób, a na drugim stopniu (magisterskim) 570. Wielu naszych studentów pracowało w trakcie studiów równocześnie w zakładach przemysłowych. Było to możliwe dzięki przychylności pracodawców, którzy chcą, aby ich pracownicy podnosili swoje kwalifikacje. Ułatwiają to przez racjonalną organizację ich pracy.

Studenci kierunku ZiP wyjeżdżają na uczelnie zagraniczne w ramach Programu Erasmus+, gdzie z powodzeniem zdobywają wiedzę i nowe umiejętności zawodowe, a także doskonalą znajomość języków obcych.

Należy podkreślić, że absolwenci pierwszego stopnia ZiP mają możliwość kontynuacji studiów także na drugim stopniu w Instytucie technicznym. Mają tutaj do wyboru dwie specjalności „Technologie Produkcji i Eksploatacja Systemów Technicznych”  oraz  „Inżynieria Rekonstrukcji”, obejmujące zagadnienia z zakresu inżynierii mechanicznej, inżynierii środowiska, informatyki i mechatroniki.

Podstawowym kierunkiem rozwoju Instytutu jest doskonalenie bazy laboratoryjnej, umożliwiającej realizację na wysokim poziomie prac naukowo-badawczych oraz jest także budowa nowego obiektu Instytutu Technicznego z nowoczesnymi pracowniami laboratoryjnymi.

W związku z zachodzącymi zmianami w gospodarce i rosnącymi wymaganiami pracodawców następuje ciągła modyfikacja i doskonalenie programów kształcenia  na kierunku „Zarządzanie inżynieria produkcji”. I tak od roku akademickiego 2022/2023 do planu studiów zostaną wprowadzone przedmioty, dostosowane do potrzeb pracodawców:

  • Podstawy prawa dla inżyniera,
  • Podstawy automatyzacji i robotyzacji,
  • Przemysłowe sieci informatyczne.

Studenci mają do wyboru na kierunku dwie specjalności.

Pierwsza specjalność to Inżynieria ekoenergetyczna, na której wprowadzono bardzo istotne w dobie postępujących zmian klimatycznych i kryzysu energetycznego nowe przedmioty:

  • Technologie gospodarki odpadami,
  • Technologia wody i ścieków,
  • Instalacje termicznego przekształcania odpadów,
  • Odnawialne źródła energii,
  • Niekonwencjonalne źródła energii,
  • Technologie ochrony powietrza,
  • Technologie gazowe. 

Absolwenci tej specjalności są przygotowani m.in. do przystąpienia do egzaminu i uzyskania kwalifikacji potwierdzonych świadectwem uprawniającym do eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci na stanowisku eksploatacji i dozoru z grupy 1, 2 i 3 oraz w zakresie zarządzania obiektami gospodarki odpadami.

Druga specjalność to Inżynieria mechaniczna, a jej modyfikacja związana jest z wprowadzeniem nowych i bardzo przydatnych w praktyce przemysłowej przedmiotów związanych z technikami wytwarzania.  Są to takie przedmioty jak:

  • Obróbka ubytkowa,
  • Obróbka bezubytkowa,
  • Podstawy inżynierii powierzchni,
  • Przemysł 4.0,
  • Druk 3D w inżynierii produkcji,
  • Utrzymanie ruchu w procesach produkcyjnych.

W ramach tej specjalności absolwenci są przygotowani do pracy zarówno w zakresie organizacji, jak i bezpośredniego uczestnictwa w produkcji oraz w projektowaniu, wdrażaniu i nadzorowaniu nowych systemów technologicznych.

Przypominamy, że II tury rekrutacji w PWSZ w Nowym Sączu na studia stacjonarne i niestacjonarne trwa do 20 września 2022 r.

https://sadeczanin.info/wiadomosci/nowosci-w-praktycznym-procesie-studiowania-zarzadzanie-i-inzynieria-produkcji

  • Wiceminister zdrowia Piotr Bromber z wizytą w PWSZ, sądeckie.pl, 29.08.2022, Karolina Wagner
  • Wiceminister zdrowia Piotr Bromber z wizytą w nowosądeckiej PWSZ, rdn.pl, 2022/08/30, Tomasz Ruchała
  • Wiceminister zdrowia Piotr Bromber z wizytą w Nowym Sączu, www.dts24.pl, 31 sierpnia, 2022, Dawid Kulig

 

Wiceminister zdrowia Piotr Bromber z wizytą w PWSZ

sądeckie.pl, 29.08.2022, Karolina Wagner

Na zaproszenie rektora PWSZ dr. hab. inż. Mariusza Cygnara dzisiaj (29 sierpnia) odwiedził Uczelnię wiceminister Zdrowia Piotr Bromber.

Była to okazja do zaprezentowania obiektów i potencjału Instytutu Zdrowia wraz z Monoprofilowym Centrum Symulacji Medycznej oraz Instytutu Kultury Fizycznej.

Wizyta związana jest z planami rozwojowymi Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, wkrótce Akademii Nauk Stosowanych. Uczelnia jest zaangażowana w przygotowanie wniosków o utworzenie kierunku lekarskiego oraz położnictwa. Zaawansowane przygotowania do rozbudowy Instytutu Zdrowia w związku z aplikowaniem o w/w kierunki jest szansą dla regionu w kreowaniu niezbędnych zawodów, które są kluczowe dla zdrowia mieszkańców.

W spotkaniu uczestniczyli także: poseł na Sejm RP Patryk Wicher, zastępca dyrektora Departamentu Rodziny, Zdrowia i Spraw Społecznych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego Radosław Grochal, prorektor PWSZ dr Halina Potok, dyrektor Instytutu Kultury Fizycznej dr inż. Witold Bodziony, zastępca dyrektora IKF dr Monika Bigosińska oraz dyrektor Monoprofilowego Centrum Symulacji dr Dorota Ogonowska.

https://sądeckie.pl/artykul/wiceminister-zdrowia-piotr-bromber-z-wizyta-w-pwsz

 

Wiceminister zdrowia Piotr Bromber z wizytą w nowosądeckiej PWSZ

rdn.pl, 2022/08/30, Tomasz Ruchała

Celem spotkania wiceministra zdrowia były plany rozwojowe sądeckiej uczelni, która przygotowuje wnioski o utworzenie kierunku lekarskiego oraz położnictwa.

Obecnie trwają przygotowania do rozbudowy Instytutu Zdrowia, aby móc aplikować o założenie tych kierunków.

Podczas spotkania Piotrowi Bromberowi zaprezentowany został także Instytut Zdrowia wraz z Monoprofilowym Centrum Symulacji Medycznej i Instytut Kultury Fizycznej.

https://rdn.pl/127403/wiceminister-zdrowia-piotr-bromber-z-wizyta-w-nowosadeckiej-pwsz/

 

Wiceminister zdrowia Piotr Bromber z wizytą w Nowym Sączu

www.dts24.pl, 31 sierpnia, 2022, Dawid Kulig

W Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Nowym Sączu, która w nadchodzącym roku akademickim zmieni nazwę i stanie się Akademią Nauk Stosowanych gościł wiceminister zdrowia Piotr Bromber. Wizyta miała związek z planami rozwojowymi uczelni, między innymi z przygotowaniami do uruchomienia kierunku lekarskiego.

Wiceminister Bromber pojawił się w Nowym Sączu na zaproszenie rektora PWSZ dr. hab. inż. Mariusza Cygnara. W spotkaniu wzięli udział również: Halina Potok (prorektor PWSZ), Witold Bodziony (dyrektor Instytutu Kultury Fizycznej), Monika Bigosińska (zastępca dyrektora IKF), Dorota Ogonowska (dyrektor Monoprofilowego Centrum Symulacji), Radosław Grochol (zastępca dyrektora Departamentu Rodziny, Zdrowia i Spraw Społecznych Urzędu Marszałkowskiego) oraz Patryk Wicher (poseł na Sejm RP).

Uczelnia jest na etapie przygotowania wniosków o utworzenie nowych kierunków. Rozbudowa Instytutu Zdrowia to jeden z głównych celów uczelni., która ma ambicje kształcić w istotnych dla rynku pracy zawodach. Warto też podkreślić, że na początku sierpnia PWSZ poinformowała, że od roku akademickiego 2022/2023 funkcjonowanie rozpoczyna kierunek studiów pierwszego stopnia: Graphic Design i technologie wizualne.

Do starań o otwarcie kierunku lekarskiego dopingował władze PWSZ Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek, który w czerwcu brał udział w uroczystości otwarcia nowego budynku Instytutu Ekonomicznego sądeckiej uczelni.

- W Polsce brakuje 50 tysięcy lekarzy. Nie uzupełnimy tej luki bez nowych kierunków. W takich miastach jak Nowy Sącz, jak Tarnów, istnieje potrzeba kształcenia lekarzy. Ja rozumiem tę potrzebę i z chęcią pozytywnie na te wnioski odpowiem – deklarował.

https://www.dts24.pl/wiceminister-zdrowia-piotr-bromber-z-wizyta-w-nowym-saczu/

Rozmawiamy o najnowszej ofercie studiów w PWSZ w Nowym Sączu!

sadeczanin.info, 23/08/2022

Graphic design i projektowanie zorientowane na użytkownika nowych mediów, to zupełnie nowe kierunki w ofercie sądeckiej PWSZ. Czym się charakteryzują? Jakie umiejętności w trakcie trwania studiów będą nabywać studenci? O szczegółach porozmawialiśmy z dr hab. Iwoną Bugajską-Bigos, prof. PWSZ.

- 17 sierpnia ruszyła II tura rekrutacji na nowy kierunek – graphic design i technologie wizualne. Brzmi bardzo nowocześnie.

- I taki rzeczywiście ten kierunek jest - mówi dr hab. Iwona Bugajska-Bigos, prof. PWSZ w Nowym Sączu. II tura rekrutacji potrwa do 20 września. Został uruchomiony parę tygodni temu. Są to studia I stopnia na profilu praktycznym. Obecnie będą prowadzone w Instytucie Pedagogicznym, ale nazwa ta będzie obowiązywała tylko do końca września. Od 1 września będzie to wydział, a my będziemy katedrą.

Graphic design i projektowanie zorientowane na użytkownika nowych mediów - nowe kierunki na PWSZ

- Co będzie obejmował proces kształcenia?

- Uruchomiliśmy ten kierunek w wyniku obserwacji zmian na rynku pracy. Od 2007 roku prowadzimy kształcenie artystyczne w naszej uczelni. Chcąc wychodzić naprzeciw nowym zawodom oraz po wnikliwym zbadaniu sytuacji na rynku, postanowiliśmy zaproponować kształcenie w tak nowoczesnym obszarze, jak graphic design w połączeniu z nowymi technologiami. W skrócie, proponujemy bardzo atrakcyjne wykształcenie dla osób zainteresowanych nowoczesnym projektowaniem, na bazie rozwiniętych umiejętności artystycznych, o charakterze użytkowym.

- Co absolwent tego kierunku będzie mógł robić?

Postawiliśmy na dwa główne obszary. Jest to nabycie rozwiniętych kompetencji z zakresu graphic design, czyli nowoczesnego projektowania, opartego na nowych technologiach, narzędziach cyfrowych, głównie z zakresu projektowania cyfrowego programów komputerowych z pakietu Adobe. W nowoczesnym ujęciu wykorzystane będą sztuki wizualne. Będziemy zaopatrywać przyszłego absolwenta w szeroki zakres umiejętności artystyczno-projektowych z nastawieniem na to, by odnalazł się w nowoczesnym, zaawansowanym projektowaniu.

Cała rozmowa, w której zaprezentowany został również kierunek projektowanie zorientowane na użytkownika nowych mediów, znajduje się w materiale filmowym. Więcej informacji o nowych kierunkach na kolejnych stronach.

(rozmawiał: Tomasz Kowalski, wideo: Mateusz Pogwizd

Graphic design i technologie wizualne - rozmawiamy o najnowszej ofercie studiów w PWSZ w Nowym Sączu!

Graphic design i projektowanie zorientowane na użytkownika nowych mediów, to zupełnie nowe kierunki w ofercie sądeckiej PWSZ. Czym się charakteryzują? Jakie umiejętności w trakcie trwania studiów będą nabywać studenci? O szczegółach porozmawialiśmy z dr hab. Iwoną Bugajską-Bigos, prof. PWSZ.

Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu poszerza swą ofertę kształcenia od roku akademickiego 2021/2022 o innowacyjne studia drugiego stopnia na kierunku Projektowanie zorientowane na użytkownika nowych mediów.

Studia adresowane są do osób zainteresowanych zagadnieniem UX-design, nowymi mediami, użytkowym wykorzystaniem umiejętności projektowania komputerowego.

Nowo powstały kierunek Projektowanie zorientowane na użytkownika nowych mediów jest odpowiedzią na intensywne zmiany zachodzące na rynku w Polsce i na arenie międzynarodowej, związane z rozwojem technologii komputerowych, także w dziedzinie artystyczno-projektowej.  Kształcenie na kierunku związane z jest interdyscyplinarnym obszarem o ogromnym potencjale i zasięgu globalnym, co daje możliwość pracy z największymi firmami świata z dowolnego miejsca, także w formie pracy zdalnej. Studia przygotowują do zdobycia poszukiwanych na rynku pracy kwalifikacji w branży o dużym deficycie specjalistów z zakresu UX-design, zajmujących się projektowaniem funkcjonalnych, atrakcyjnych wizualnie interfejsów aplikacji użytkowych, stron internetowych, form identyfikacji wizualnej, reklamy i zaawansowanego projektowania graficznego na bazie narzędzi cyfrowych.

Wyjątkowa oferta jest reakcją na rosnące zapotrzebowanie na specjalistów projektujących interaktywne narzędzia w oparciu o zespołowy proces tworzenia, z włączeniem w niego użytkownika kreowanego produktu. Studia gwarantują przygotowanie projektanta-twórcy zaangażowanego w interakcyjny proces projektowania skoncentrowanego na potrzebach użytkownika, uwzględnianych na każdym etapie projektowania. Użytkownik bowiem aktywnie uczestniczy w procesie projektowania danego produktu.

W trakcie studiów student nabywa zaawansowanych umiejętności projektowych z zakresu funkcjonalności i działania różnych procesów cyfrowych, jakości języka wizualnego i kreacji estetycznej. Studia dostępne są w formie stacjonarnej i niestacjonarnej.

Szczegółowe informacje o kierunku znaleźć można na stronie PWSZ: https://www.pwsz-ns.edu.pl/ip/kierunki-studiow/studia-ii-stopnia/projektowanie-zorientowane-na-uzytkownika-nowych-mediow.

Kształcenie na kierunku

Studia drugiego stopnia Projektowanie zorientowane na użytkownika nowych mediów zapewniają kształcenie w obszarze złożonych form interakcji z użytkownikiem, w oparciu o proces tworzenia języków komunikacji osiąganej za pomocą przekazu wizualnego. Kształcenie jest zorientowane na użytkownika nowych mediów, głównie w oparciu o narzędzia cyfrowe, pozwalające swobodnie używać i tworzyć profesjonalną i kompleksową formę komunikacji wizualnej. Kierunki o podobnym profilu od kilku lat prowadzone są na wielu uczelniach zagranicznych, cieszą się tam dużym powodzeniem i gwarantują absolwentom bardzo atrakcyjną pracę. Ich angielska nazwa często brzmi: (UCD) User-centered design / (UOD) User-oriented design / UX-design.

Innowacyjnie zaplanowane kształcenie na kierunku opiera się na dwóch głównych obszarach: zajęcia z zakresu projektowania zorientowanego na użytkownika oraz zajęcia z zakresu nowych mediów np.:

  • projektowanie graficznych interfejsów użytkownika,
  • media interaktywne,
  • projektowanie grafiki interfejsów,
  • projektowanie aplikacji mobilnych,
  • projektowanie reklamy wizualnej,
  • identyfikacja wizualna i promocja produktu,
  • Internet rzeczy,
  • projektowanie graficzne 2D i 3D,
  • druk 3D,
  • film animowany,
  • podstawy projektowania gier,
  • obraz ruchomy na potrzeby dizajnu,
  • grafika interdyscyplinarna,
  • fotografia utylitarna

Kwalifikacje

Absolwent studiów wyposażony jest w kompetencje zawodowe, zgodne z najnowszymi potrzebami rynkowymi, ma kwalifikacje do podjęcia pracy w obszarze projektowania zorientowanego na użytkownika nowych mediów, na bazie posiadanych umiejętności:

  • realizacji projektów jako dizajner w zakresie nowych mediów,
  • projektowania graficznych interfejsów użytkownika dla oprogramowania użytkowego i rozrywkowego,
  • projektowania różnorodnych identyfikacji wizualnych,
  • stosowania rozbudowanego języka infografiki na potrzeby klienta,
  • używania zaawansowanych narzędzi komunikacyjnych z obszaru nowych mediów,
  • opracowania interfejsów urządzeń interaktywnych,
  • projektowania interfejsów portali społecznościowych, stron www,
  • projektowania na potrzeby Internetu rzeczy (IoT, „Internet of Things”),
  • tworzenia identyfikacji graficznej produktu,
  • projektowania identyfikacji graficznych przestrzeni wewnętrznej (sklepy, instytucje itp.),
  • tworzenia identyfikacji graficznych przestrzeni zewnętrznej (znaki informacyjne, informacja wizualna funkcjonująca w przestrzeni publicznej itp.),
  • wykonywania kompleksowych projektów na potrzeby publikacji,
  • pracy w zespołach projektowych z wykorzystaniem współczesnych metodologii.

Co po studiach?

Nowocześnie wykształcony absolwent, wyposażony w wiedzę i umiejętności praktyczne oraz estetyczne wyczucie oparte na użytkowo rozwiniętych umiejętnościach artystyczno-projektowych, będzie miał szansę zdobyć pracę nie tylko w obszarze projektowania graficznego i profesjonalnej reklamy wizualnej, ale również w instytucjach czy firmach, gdzie rozumienie działań zespołowych w celu zapewnienia spójnego wizerunku staje się ważnym aspektem koniecznego rozwoju we współczesnym świecie.

Absolwent może podjąć pracę m.in. w następujących miejscach:

  • firmy związane z projektowaniem graficznym,
  • firmy związane z wytwarzaniem różnorodnego oprogramowania,
  • firmy związane z handlem stacjonarnym (sklepy, galerie handlowe),
  • firmy związane ze sprzedażą internetową,
  • wydawnictwa, drukarnie i punkty usług poligraficznych,
  • firmy zajmujące się szeroko pojętą identyfikacją, obsługą wizualną produktu,
  • agencje reklamowe,
  • instytucje państwowe,
  • firmy i korporacje krajowe oraz międzynarodowe,
  • inne miejscach pracy, w których potrzebna jest kompleksowa identyfikacja wizualna.

Praca zawodowa może być wykonywana na rynku lokalnym, ale także, dzięki coraz częściej występującej formie pracy zdalnej w tej branży, w całym kraju, jak i za granicą. Umiejętność tworzenia identyfikacji wizualnej pozwala absolwentowi pracować zdalnie i obsługiwać zlecenia przez Internet. W pracy posługuje się biegle językiem angielskim na poziomie B2+, co poszerza jego możliwości zatrudnienia o korporacje międzynarodowe i pracę w zespołach anglojęzycznych.

W ramach studiów Graphic design i technologie wizualne student nabędzie praktycznych umiejętności z zakresu nowocześnie rozumianych dziedzin artystycznych, wspartych technologiami cyfrowymi, w celu wyposażenia go w niezbędne kompetencje artystyczno-projektowe dla współczesnych usług projektowych.

Założeniem na kierunku Graphic design i technologie wizualne jest spiralne rozwijanie kompetencji studenta, z naciskiem na rozwój szerokich umiejętności z zakresu cyfrowego projektowania graficznego. Przyczyni się do tego biegłe poznanie środowiska pakietu Adobe – np. programów: Illustrator, Photoshop, InDesign, Premiere Pro, After Effects, Light Room, XD, umożliwiające swobodne działania projektowo-artystyczne w obszarze graphic design.

Współczesny design opiera się na nowych technologiach cyfrowych, dlatego niezbędne jest wyposażenie studenta w wiedzę z zakresu technologii informacyjnych. Osiągnie to na zajęciach obejmujących podstawy programowania w wybranym języku programowania (np. JavaScript/ C#) potrzebnym do tworzenia gier komputerowych, a także do skryptowanych animacji graficznych. Wiedza z zakresu IT zostanie wsparta o wiadomości z obszaru technologii internetowych i bezpieczeństwa w sieci oraz z zakresu widzenia maszynowego i podstaw sztucznej inteligencji. Wiadomości te będą też wykorzystywane w tworzeniu bardziej zaawansowanych treści cyfrowych, jak animacje czy gry komputerowe.

Czego nauczy się student?

Kierunek studiów Graphic design i technologie wizualne pozwoli na przygotowanie specjalistów w obszarze, którzy zasilą rynek pracy związany z kreowaniem spójnego przekazu wizualnego podmiotów gospodarczych.

Absolwent studiów Graphic design i technologie wizualne będzie konkurencyjnym specjalistą, bardzo dobrze przygotowanym do wyzwań zawodowych w nowoczesnym społeczeństwie opartym na nowych technologiach. Będzie także wyposażony we właściwe kompetencje społeczne umożliwiające mu pracę z wykorzystaniem nowych technologii, prowadzoną indywidualnie lub zespołowo.

Duży nacisk położony został na kształcenie w zakresie języka angielskiego, aby jak najlepiej wyposażyć studentów w praktyczne kompetencje językowe, niezbędne na rynku pracy w branży graphic design (na poziomie B2).

Kwalifikacje i uprawnienia zawodowe absolwenta kierunku Graphic design i technologie wizualne

Absolwent studiów na kierunku Graphic design i technologie wizualne posiada rozległą wiedzę na temat narzędzi i metod projektowania cyfrowej treści graficznej w obszarze graphic design. Wiedza na temat podstaw programowania jest wykorzystana w bardziej zaawansowanych aspektach, takich jak tworzenie krótkich animacji form graficznych, efektów ruchu w obrazie, gier komputerowych czy programowanych animacji potrzebnych do tworzenia identyfikacji wizualnych firm.

 Potrafi tworzyć spójne, graficzne identyfikacje wizualne, systemy informacji funkcjonalnej, zróżnicowane publikacje i druki, współdziałać z zespołami redakcyjnymi, przygotowywać wydawnictwa do druku. Potrafi tworzyć trafne przekazy komunikacyjne oraz większe akcje promocyjne zbudowane z wielu graficznych elementów.

Jest przygotowany do współpracy w zespołach o szerszym zakresie projektowym, związanych z prężnie rozwijającą się branżą np. robotyki, wzornictwa dla przemysłu oraz innych dziedzin. Potrafi twórczo wykorzystać rysunek studyjny oraz narracyjny, tworzy ilustracje, formy komiksowe, co przekłada na język cyfrowy i wykorzystuje w wydawnictwach, firmach projektujących gry wideo. Potrafi współtworzyć gry komputerowe oraz animacje. Posiada umiejętności cyfrowego projektowania form przestrzennych do wykorzystania w rozrywce oraz przemyśle, w obszarze montażu oraz rejestrowania obrazu ruchomego.

W pracy posługuje się biegle językiem angielskim na poziomie B2, co poszerza jego możliwości zatrudnienia o korporacje międzynarodowe i pracę w zespołach anglojęzycznych. Jest przygotowany do wykonywania usług pracując zdalnie, tworząc własny podmiot gospodarczy. 

Absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku Graphic design i technologie wizualne, profil praktyczny:

  • wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności jako wszechstronnie wykształcony designer związany głównie z obszarem narzędzi cyfrowych i rynkiem projektowania funkcjonalnego,
  • stosuje współczesne formy infografiki na potrzeby wszechobecnego języka komunikacji wizualnej,
  • zna i stosuje na wysokim poziomie cyfrowe narzędzia z obszaru graphic design dla potrzeb projektowych,
  • zna zasady tworzenia gier komputerowych,
  • projektuje czytelne elementy graficzne witryn internetowych, sklepów i mediów społecznościowych, użytkownika sieci, współtworzy kampanie sprzedaży produktu,
  • projektuje identyfikacje graficzne przestrzeni wewnętrznej i zewnętrznej,
  • projektuje graficzne systemy wystawiennicze galerii handlowych oraz sklepów np. w formie druków o różnym zasięgu i przeznaczeniu, w tym internetowo,
  • projektuje graficznie i obsługuje procesy wydawnicze, wykonuje projekty na potrzeby zróżnicowanych form publikacji,
  • tworzy indywidualne, autorskie prace artystyczno-projektowe jako niezależny twórca.

Co po studiach?

Absolwent kierunku Graphic design i technologie wizualne może podjąć pracę m.in. w następujących miejscach, w formie stacjonarnej, hybrydowej lub zdalnej:

  • firmy związane z projektowaniem graficznym,
  • firmy związane z wytwarzaniem różnorodnego oprogramowania funkcjonalnego,
  • firmy związane z tworzeniem gier komputerowych, internetowych,
  • studia tworzące animacje,
  • firmy związane z handlem stacjonarnym (sklepy, galerie handlowe),
  • zintegrowane zespoły strategiczno-projektowe w dużych firmach produkcyjnych,
  • firmy związane ze sprzedażą internetową,
  • instytucje kultury i sztuki na każdym szczeblu,
  • instytucje edukacyjne,
  • wydawnictwa,
  • drukarnie i punkty usług poligraficznych,
  • firmy, korporacje zajmujące się szeroko pojętą identyfikacją, obsługą i promocją wizualną produktu,
  • instytucje państwowe,
  • instytucje krajowe,
  • firmy i korporacje krajowe oraz międzynarodowe,
  • stowarzyszenia, fundacje, organizacje pozarządowe,
  • firmy, instytucje, korporacje mające swoją siedzibę poza granicami kraju – jako praca zdalna,
  • inne miejsca pracy, w których potrzebna jest kompleksowa identyfikacja graficzna,
  • prowadzenie własnej formy działalności gospodarczej z zakresu graphic design.

Warunki rekrutacji

Kierunek Graphic design i technologie wizualne będzie realizowany w formie stacjonarnej i niestacjonarnej.

Zasady rekrutacji

https://www.pwsz-ns.edu.pl/rekrutacja/egzaminy-rozmowa-kwalifikacyjna#rekrutacja-na-semestr-zimowy-roku-akademickiego-2022-2023

Przykładowe zajęcia realizowane w trakcie studiów:

  • zajęcia z zakresu technologii wizualnych np. rysunek narracyjny /komiks i ilustracja książkowa, fotografia studyjna / fotografia dokumentacyjna, textile art, czcionka i font, typografia ruchoma, grafika artystyczna, formy przestrzenne/ wirtualne formy przestrzenne
  • zajęcia z zakresu graphic design np. grafika rastrowa i wektorowa, komunikacja wizualna/ komunikacja wizualna w języku angielskim, wprowadzenie do komputerowego modelowania 3D, grafika wydawnicza, DTP, infografika, technologie tworzenia gier komputerowych, technologie internetowe i bezpieczeństwo w sieci, mała forma filmowa/ etiuda i klip, projektowanie w przestrzeni internetu/ grafika multimedialna, reklama produktu

https://sadeczanin.info/wiadomosci-telewizja/graphic-design-i-technologie-wizualne-rozmawiamy-o-najnowszej-ofercie-studiow-w

Zobacz, posłuchaj, złóż dokumenty

sadeczanin.info, 22/08/2022

Za nieco ponad miesiąc rozpocznie się kolejny rok akademicki. W Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej (która niebawem będzie Akademią Nauk Stosowanych) od 17 sierpnia trwa rekrutacja uzupełniająca. Jednym z bardzo ciekawych kierunków, znajdującym się w ofercie uczelni jest kryminologia i resocjalizacja z przygotowaniem pedagogicznym. O szczegółach porozmawialiśmy z dr hab. Przemysławem Piotrowskim, prof. PWSZ z Instytutu Pedagogicznego PWSZ w Nowym Sączu.

- Panie profesorze, trwa II tura rekrutacji na specjalności kryminologia i resocjalizacja z przygotowaniem pedagogicznym. Proszę nam powiedzieć, do kiedy przyszli studenci mogą składać dokumenty?

- Zapraszamy od 17 sierpnia do 20 września, do godziny 12. Dokumenty należy składać online - mówi dr hab. Przemysław Piotrowski z Instytutu Pedagogicznego PWSZ. Wszystkie potrzebne informacje znajdują się na stronie Instytutu Pedagogicznego. Jest to unikalna możliwość studiowania na II stopniu. Myślę, że w naszym regionie, to naprawdę gratka. Oferujemy cały szereg przedmiotów dotyczących psychologii przestępczości, kursów związanych z współczesnym kształtem więziennictwa, ale również wprowadzenie do profilowania kryminalnego. Każdy, kto czytał thrillery, pewnie wie, o czym mówię.

Kryminologia i resocjalizacji z przygotowaniem pedagogicznym - nowy kierunek na PWSZ

- Gdzie może pracować absolwent tego kierunku? Jakie uprawnienia zyskuje?

- Warto podkreślić, że wachlarz uprawnień jest bardzo duży. Miejsca w których absolwenci mogą pracować, to instytucje wymiaru sprawiedliwości – policja, prokuratura, sądy, ale też mogą być wychowawcami w instytucjach wychowawczych czy resocjalizacyjnych. Ponadto, mogą być także pedagogami lub zajmować się prewencją i profilaktyką społeczną.

- Niebawem PWSZ będzie Akademią Nauk Stosowanych. Czy to coś zmieni w studiach i pracy Instytutu Pedagogicznego?

- Z całą pewnością zmiany nazwy jest wyrazem tego, że ministerstwo docenia mocną pozycję naszej uczelni. W rankingach plasujemy się wysoko. Planowana jest już rozbudowa bazy Instytutu Pedagogicznego. My, jako kadra, cały czas staramy się rozwijać.

Cała rozmowa znajduje się w materiale filmowym. (rozmawiał: Tomasz Kowalski, wideo: Mateusz Pogwizd)

https://sadeczanin.info/wiadomosci/kryminologia-i-resocjalizacja-z-przygotowaniem-pedagogicznym-zobacz-posluchaj-zloz

miastons.pl, 2022-08-22

Sądeczanie Klaudia Zwolińska oraz Dariusz Popiela zwyciężyli w K-1 podczas trwających w ubiegły weekend w Krakowie 74. Mistrzostw Polski w slalomie kajakowym. Obydwoje reprezentują Klub Sportowy START Nowy Sącz. Klaudia zdobyła dodatkowo srebrny medal w kategorii C-1. Brązowe medale MP zdobyły również zawodniczki STARTu: Dominika Brzeska (K-1) i Anna Bomba (C-1). Szymon Nowobilski zdobył natomiast srebrny medal wśród mężczyzn w kat. C-1. Ogólnie zawodnicy KS Start zgarnęli połowę medali z medalowej puli zawodów. Łącznie  15 medali (5 złotych, 5 srebrnych i 5 brązowych). (…)

W K-1 kobiet ponownie zwyciężyła Klaudia Zwolińska. Liderka polskiej reprezentacji uplasowała się na podium wraz ze swoimi reprezentacyjnymi koleżankami z drużyny, z którymi w lipcu w niemieckim Augsburgu zdobyła brązowy medal mistrzostw Europy. Druga była Natalia Pacierpnik, a na najniższym stopniu stanęła Dominika Brzeska.

– Jestem bardzo zadowolona z tego medalu. Za mną ciężki dzień, bo źle się czułam od samego rana i jakoś nie wszystko szło po mojej myśli. Cieszę się z obrony tytułu – mówi Zwolińska, która jak przyznaje, po lipcowych ME pozwoliła sobie na krótkie wakacje. – To mój pierwszy pełnoprawny rok w seniorach. Miałam tydzień luzu. Odpoczęłam psychicznie i już nie mogę się doczekać Pucharów Świata we Francji i Hiszpanii – dodaje.

Swój dziesiąty tytuł w K-1 zdobył z kolei Dariusz Popiela. Podium uzupełnili Jakub Brzeziński oraz Mateusz Polaczyk.

Złota u kanadyjkarzy przypadły obrońcom tytułu. Wśród kobiet zwyciężyła Aleksandra Stach, która bezbłędnie pokonała finałową trasę. Druga była Zwolińska, a trzecia Anna Bomba. Najlepszy u mężczyzn w C-1 był ponownie Kacper Sztuba. Srebro przypadło Szymonowi Nowobilskiemu, a brąz – Michałowi Wierciochowi.

W rywalizacji drużynowej pań i panów bezkonkurencyjne były zespoły Startu Nowy Sącz, który zdobyły trzy złote medale. Wśród męskich drużyn w C-1 najlepsi byli z kolei kanadyjkarze AZS AWF Kraków. (…)

W konkurencji K1 kobiet – slalom extreme Klaudia Zwolińska była druga.

https://miastons.pl/sport/sadecczyzna-kajakiem-stoi-mamy-dwa-zlota-mp-brawo-klaudia-brawo-darek/

Kapituła Towarzystwa Ekonomistów Polskich doceniła starosądeczanina

www.starosadeckie.info; 27 lipca 2022

Kacper Tokarczyk ze Starego Sącza, absolwent Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej-Curie w Starym Sączu oraz studiów licencjackich Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu na kierunku Ekonomia został zwycięzcą Ogólnopolskiego Konkursu Młody Ekonomista, organizowanego przez Towarzystwo Ekonomistów Polskich (TEP).

Kacper jest dwukrotnym stypendystą Rektora, nagrodzony stypendium z własnego funduszu stypendialnego w kategorii osiągnięcia naukowe. Odbył praktyki w biurze nieruchomości a także w biurze rachunkowym. Uczestniczył w szkoleniach dotyczących zmian podatkowych. Obecnie pracownik kancelarii biegłego rewidenta w Nowym Sączu. Brał udział w zjazdach zwolenników Austriackiej Szkoły Ekonomii. Jest też członkiem studenckiego koła naukowego rachunkowości o nazwie Akredytywa. Pasjonat ekonomii, polityki, przedsiębiorczości oraz sportu. Były zawodnik takich klubów piłkarskich jak Wisła Kraków czy Sandecja Nowy Sącz. Obecnie czynny zawodnik w klubie Sokół Stary Sącz.

– Kacper mocno wpisał się w historię naszej szkoły – podkreśla Krzysztof Szewczyk, dyrektor LO im. Marii Skłodowskiej-Curie w Starym Sączu. – Był wyróżniającym się uczniem klasy sportowej, uwielbiał piłkę nożną, ale potrafił też umiejętnie łączyć sportowe pasje z nauką. Szczerze gratuluję mu sukcesu.

Konkurs Młody Ekonomista jest adresowany do młodych osób które pasjonują jest ekonomią i towarzyszącym jej zjawiskom społeczno-gospodarczym, a celem wspieranie ambitnych, utalentowanych i wyróżniających się wiedzą ekonomiczną młodych ludzi.
Kacper swój konkursowy referat zatytułował: „Polska jako państwo opiekuńcze a długookresowe perspektywy rozwoju w obliczu „czarnych łabędzi”.

Kapituła konkursu pracująca pod przewodnictwem dr. hab. Leszka Balcerowicza (Szkoła Główna Handlowa, TEP) oceniła, iż praca studenta z Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu zasługuje na pierwsze miejsce.

Kacper Tokarczyk ma satysfakcję podwójną. Pierwsze miejsce to 6 tys. zł nagrody, ale większe zadowolenie ma z tego tytułu, iż zalety jego pracy tak wysoko ocenili naukowcy z Towarzystwa Ekonomistów Polskich, wykładowcy ze Szkoły Głównej Handlowej.
Gala konkursu i wręczenie nagród odbędzie się w październiku w Warszawie.

Gratulujemy!

https://www.starosadeckie.info/edukacja/kacper-tokarczyk-z-nagroda-mlody-ekonomista-kapitula-towarzystwa-ekonomistow-polskich-docenila-starosadeczanina/

Kacper z Sącza ma do tego głowę! Jest najlepszy w całej Polsce?

sadeczanin.info; 30/07/2022

Kacper Tokarczyk, absolwent Liceum Ogólnokształcącego w Starym Sączu został zwycięzcą Ogólnopolskiego Konkursu Młody Ekonomista, organizowanego przez Towarzystwo Ekonomistów Polskich.

- Kacper mocno wpisał się w historię naszej szkoły – podkreśla Krzysztof Szewczyk, dyrektor LO im. Marii Skłodowskiej-Curie w Starym Sączu. - Był wyróżniającym się uczniem klasy sportowej, uwielbiał piłkę nożną, ale potrafił też umiejętnie łączyć sportowe pasje z nauką. Szczerze gratuluję mu sukcesu.

Kacper Tokarczyk ukończył studia licencjackie w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Nowym Sączu na kierunku ekonomia. Jest dwukrotnym stypendystą rektora, który docenił jego osiągnięcia naukowe. W konkursie Młody Ekonomista, adresowanym do osób pasjonujących się ekonomią i towarzyszącym jej zjawiskom społeczno-gospodarczym doceniono jego referat pt. "Polska jako państwo opiekuńcze a długookresowe perspektywy rozwoju w obliczu "czarnych łabędzi".

Kapituła konkursu, której przewodniczył dr hab. Leszek Balcerowicz ze Szkoły Głównej Handlowej oceniła, iż praca Kacpra Tokarczyka zasługuje na pierwsze miejsce. Konkursowa gala połączona z wręczeniem nagród odbędzie się w październiku w Warszawie.

https://sadeczanin.info/gospodarka/kacper-z-sacza-ma-do-tego-glowe-jest-najlepszy-w-calej-polsce